Sabtu, 19 Ogos 2017

Peradaban

Tazkirah Jumaat untuk minggu ini ( 18 Ogos 2017 ) telah disampaikan oleh Ustazah Nik Siti Maria. Guru Bahasa Arab SKSL yang banyak berkolabrasi dengan panitia Pend Islam. Ilmu yang banyak dikongsi bersama untuk dijadikan panduan semua. 
Islam mengatur seluruh kehidupan manusia dengan peraturan yang indah berpandukan sumber Al-Quran dan As-Sunnah. Tanpa peradapan dan peraturan mereka akan lupa, lalai dan ambil sikap enteng dari mengingati Allah seterusnya hanyut dibawa arus kajahilan, kemaksiatan dan hilang rasa ketuhanan dalam diri. Seterusnya mudah terjebak kepada anasir-anasir negatif khususnya dalam bab keimanan. Contoh; Remaja muslimmenyertai dan mendekati golongan Athies.
Peradaban yang diterapkan oleh Islam adalah tidak lain untuk mendidik manusia agar bersabar, lemah lembut, insaf diri dan bertakwa kepada Allah. Sudah pasti Adab itu mampu melestarikan kehidupan setiap muslim yang beriman kepadaNya.
Adab-adab dalam Islam banyak sekali. Antaranya adab makan. Selain dari basuh tangan, baca doa makan, baca doa selepas makan, tidak bercakap dan sebagainya. BARAKAH dalam setiap hidangan atau makanan.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud
....sesungguhnya Al-Barakah itu turun ditengah-tengahnya.... Riwayat Ahmad.

Maksud hadis .....Rasulullah s.a.w. apabila dihidangkan sesuatu makanan, beliau memakan makanan yang dekat.

Hadis di atas menerangkan adab semasa makan, dianjurkan makan dimulai di tepi dahulu, barulah dihabiskan makanan hingga ke tengah... dan dilarang membazir. Begitu juga Rasul mengajar umatnya agar tidak gelojoh atau tamak apabila berhadapan dengan makanan....
Wallahu 'alam....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan