Khamis, 5 Oktober 2017

j-Blok Jawi

Alhamdulillah... Jawi lebih mudah dengan j-Blok. Terima kasih kepada Ustaz Abdul Hafiz bin Ahmad GC Pend Islam. Hasil inovasi beliau masalah pembelajaran jawi dapat dikurangkan. Ia membantu murid menguasai bidang jawi dengan lebih berkesan. 
Tidak sia-sia membeli j-Blok jawi ini. Cubaan menggunakan alat bantu ini terhadap murid asli di SK Sungai Lui amat berkesan. Murid terlebih dahulu mesti kenal abjad rumi. Dari abjad rumi murid akan tukar kepada huruf jawi seterusnya menyambung huruf tersebut. Murid juga berasa seronok dengan penggunaan alatan ini. Cuma bilangan murid yang ramai dan berkongsi papan jawi ini agak kurang praktikal. Pihak sekolah patut membelinya dengan lebih banyak lagi.Penggunaan yang lebih kerap akan membantu mengatasi masalah jawi di sekolah. 
Pihak panitia juga bercadang menjemput Ustaz Abdul Hafiz untuk datang dan mengendali sendiri program menangani masalah pembelajaran jawi. Insyaallah...



Gambar menunjukkan kumpulan murid asli dan murid yang tidak bersekolah agama sedang menggunakan j-Blok Jawi. Alat bantu ini diedar oleh Nusamas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan